Att vila upp sig efter förlossningen

En förlossning är alltid jobbig, ibland mer och ibland mindre, men den innefattar alltid mycket arbete från kvinnans sida. Den första tiden efter förlossningen är det vanligt att kvinnan befinner sig i en ”high”-period, det vill säga att adrenalinet fortfarande pumpar i kroppen och hon känner sig på topp. Kroppen är dock trött och det är viktigt att hon vilar sig. Efter några dagar kommer hon ofta i kapp sig själv och känner då hur trött hon är. Kroppen är trött och det tar också på krafterna att gå upp flera gånger varje natt, då bebisen är hungrig. Nu känner kvinnan ofta själv av att hon behöver vila, men även om hon inte gör det är det viktigt att hon får vilat upp sig, både för sin egen skull och så att hon får tillräckligt med ork att ta hand om sin nyfödda bebis, vilket kräver en hel del, speciellt i början.

Att tänka på för den nyförlösta kvinnan

Vad gäller att vila upp sig är det många faktorer som spelar in. För det första beror det på hur bebisen är. Om det är en lugn bebis som mest äter och sover ger det relativt mycket tid för mamman att vila mellan amning/flaska, blöjbyte, bad och så vidare. Om bebisen av någon anledning inte är så lugn kräver detta mer tid från mamman. Bebisen kanske inte äter bra eller har mycket gaser i magen. Allt detta påverkar, då detta kräver mer tid för omhändertagandet av bebisen och därmed mindre tid för mamman att vila. Om pappan är hemma eller det finns en mormor eller granne i närheten är detta ett bra tillfälle att be om hjälp. Mamman behöver fortfarande ta igen sig efter förlossningen, så allt som en annan vuxen kan hjälpa till med är bara bra.

Något annat som spelar in efter en förlossning är om det är första barnet eller om det finns fler barn hemma. Om det är första barnet är det relativt lätt att följa regeln ”när bebisen sover, så vilar du”, men om det finns äldre barn är detta inte lika lätt. I så fall gäller det så mycket som möjligt att utnyttja tiden när de äldre barnen är i skolan, förskolan, hos farmor eller liknande. Strunta i att sätta på tvätten eller annan hushållsgöra. Det får pappan eller någon annan hjälpa till med vid den här tidpunkten. Efter några veckor har kvinnan förhoppningsvis kommit tillbaka till sig själv och kommit in i lite mer rutiner med bebisen och kan då ta itu med det som försakats under tiden.

Så här kan kvinnan koppla av

Att vila upp sig efter förlossningen handlar inte bara om att sova hela tiden. Visserligen behöver kvinnan sova mycket, speciellt eftersom hon också är uppe mycket under natten, men ofta räcker det också med att bara ligga och vila. Hon kan ta en bra bok och läsa, lösa sudoku, se på film på surfplattan eller spela nätcasino på mobilen. Precis vad hon gör är egentligen mindre viktigt och det viktigaste är att hon slappnar av och tar det lugnt. För någon som är van vid att göra mycket kan det vara svårt att stanna till och ”tvinga” sig själv att ta det lugnt, men det är mycket viktigt. Om mamman inte gör det finns risken att hon till slut får för mycket av allt och sliter ut sig själv rejält.

Vila och njut av ditt nya lilla mirakel!